Hettegenseren er slett ingen ny oppfinnelse. Allerede i Middelalderen ble det brukt gensere og tunikaer med hetter, blant annet av munker. Kapper med hetter var også vanlig, spesielt til vinterbruk. Men den første moderne hettegenseren så dagens lys på 1930-tallet, og var produsert av Champion. Den ble markedsført som det ideelle klesplagget for folk som jobbet utendørs om vinteren.

Hettegenseren ble ikke populær blant folk flest før på 1970-tallet, da blant annet hip hop kulturen bidro til å gjøre plagget kjent og kult. Plagget dukket også opp i kjente filmer, som Rocky, og ikke lenge etterpå ble hettegenseren et populært plagg blant collegestudenter i USA. Den såkalte collegegenseren kan være både med og uten hette, og har et trykk som viser navnet på skolen.

Også i Norge har hettegenseren vært i motebildet, og plagget er populært for eksempel blant idrettsutøvere og joggere. Spesielt om høsten og vinteren kan det være lurt å ha en hette når du er ute og trener. Mange idrettslag rundt om i verden har egne hettegensere med navn på laget eller idrettsforeningen de tilhører. Disse plaggene brukes til trening, men er også med på å reklamere for sporten og gjøre laget kjent.

Av og til har hettegenseren også fått negativ omtale. For eksempel blir den brukt av pøbler, taggere og til dels kriminelle som vil skjule ansiktet sitt. Men for folk flest er hettegenseren rett og slett et praktisk og varmt plagg. Hettegenseren er ideell for barn og ungdommer som ikke liker å gå med lue om vinteren, for hetten gjør det likevel enkelt å holde seg varm. Og hettegenseren kan brukes til alt mulig. Den kan være et moteplagg, et koseplagg eller et arbeidsplagg. Dermed passer plagget for alle typer mennesker og situasjoner. Hettegenseren har en løs og ledig passform, og ettersom den er så populær og behagelig, og elsket av så mange, er den et ideelt plagg til profilering av bedrifter og foreninger.